body { background-image: url(sort-tapet.jpg); }

Lyckat studiebesök

Var på studiebesök på Siemens i Finspång igår tillsammans med EMMA-styret och tjejer från sektionen. Nog för att Siemens kanske inte är så nytt för mig då jag spenderat de senaste sommrarna och även ett helt år innan jag började plugga där. Men igår var ändå en helt ny upplevlse. På förmiddagen hade vi lite företagspresentation och en guidad tur i verkstäderna. Har visserligen kutat en del i verkstäderna innan men jag har inte tänkt på hur det faktiskt är uppbyggt. Och med kurser som Produktionsteknik i bakhuvudet så kände man faktiskt igen en hel del.

Men eftermiddagen var den riktiga inspirationskällan. Då hade vi en föreläsning om karriär av en kvinnlig chef på Siemens. Jävligt intressant och inspirerande. Vi hade också möjlighet att diskutera i smågrupper med olika kvinnliga anställda, chefer, nyanställda, traineeprograms deltagare osv. Då vågade man faktiskt fråga en hel del och de var väldigt öppna och personliga. När man går ett program där vi är 10 tjejer och 150 killar så börjar man ju fundera på lite hur det kommer vara att vara tjej i arbetslivet... Hur kombinerar man familjeliv och karriär? Hur är det att vara kvinna och chef?

Det var en riktigt lyckad dag och alla vi  15 tjejer som var med blev superinspirerade och sugna på arbetslivet.
Men än är det några år kvar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback