body { background-image: url(sort-tapet.jpg); }

Nollep är det roligaste som finns!

Det är lite krångligt att försöka förklara för vänner som inte studerar vad nollep är. Och det är ju såklart olika på olika utbildningar men jag tänkte ge mej på ett försök.

Nollep (nolleperioden) är alltså en tid då vi välkomnar nya studenter och introducerar dem i studentlivet.
När man kommer som ny är man alltså en nollan och det är inte förens i slutet av nollep man blir upphöjd till etta.

Först och främst har vi ett phadderi som är läskiga figurer som springer omkring och gör massa konstiga grejer.
Nollan hyser väldigt stor repekt för dessa och ser upp till dem som gudar. Vårt phadderi ,som är för
maskinteknologsektionen  (civilingenjörs utbildningarna i maskinteknik, design och produktutveckling, energi och miljö manegment), heter MPiRE. De andra sektionerna har sina egna phadderier som dyrkas av deras sektions nollan.

Under nollep anordnas massor av roliga aktiviteter för maskin-nollan. Dessa anordnas av någon av maskinteknologsektionens föreningar. Jag är ju med i styrelsen för EMMA och så har vi ett festeri som kallas för FM, festmaskineriet. Sen ordnas det såklart massa gemensamma aktiviteter också så att nollan ska bli kompis med nollan från andra sektioner.

Om man inte är med i nån förening så kan man ändå hjälpa nollan under nolle p. Då är man fadder. De är som björnen Baloo - ska lära dem allt de kan! Jag kommer att vara fadder men eftersom jag är EMMA också kommer jag vara det ibland också!

 Våran nollep är bara rolig och inte förnedrande och dum som jag har hört att flera har haft gymnasienolling som har varit. Vi gör bara roliga grejer och allt gåt ut på att komma in i studentlivet och lära känna så många som möjligt.

Jag är sjukt taggad inför nollepstarten på torsdag. Jag ska montera fast kameran i min overall så jag kan ta massa bilder på alla roligheter! Nu ska jag kasta i mej mat och sedan ska jag till Petra ha EMMA möte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback