body { background-image: url(sort-tapet.jpg); }

Trevligt avslut på helgen på akuten!

Har haft en supermysig helg med min karl, mercan och tjejerna!

Dock blev helgens avslut mist sagt dåligt igår kväll. Klockan tio igårkväll började jag må dåligt och få stora röda fläckar över hela överkroppen. Det kliade som satan och hela jag började skaka. Ringde hem och pappa kom och hämtade mej på stört. Mamma konstaterade att det var bäst att ringa sjukvårdsupplysningen. Klockan 20 över tio hade det konstaterats att jag fått en akut allergisk reaktion och munnen hade börjat svullna. Min läppar såg ut som Paradise-Hotel Olindas - minst! Sjukvårdsupplysningen ville ringa ambulans men jag avböjde och bad pappa skjutsa.

Hade i och för sig varit rätt häftigt att få åka ambulans ,men man tänker ju ändå om det skulle bli en situation nån annanstans där det hängde på liv eller död, och så finns det ingen ambulans tillgänglig för i den åker jag som inte har värre symptom än neger-läppar och giraff fläckar över hela kroppen.

Kom i alla fall in till akuten i stan och fick träffa en sjuksköterska som tog tempen och blodtryck och ekg. Dessutom fick jag 12 (!!) kortisontabletter och en gigantisk spruta med adrenalin i benet efter att ha träffat doktorn. Sjuksyrran passade på att sno någon deciliter blod ur en 5 cm lång plast-kanyl som hon stoppat in i armvecket. Den tog hon inte bort när hon var klar ifall jag skulle få biverkningar av adrenalient  så var de tvungen att få in motverkande medel fort som fan. Passade på att ta en bild med mobilen (som man absolut inte får ha påslagen) för att kunna visa när jag kom ut. Kan hända den publiceras på bloggen, men med risk för känsliga läsare så får jag nog utfärda en varning innan i sånna fall!

Sedan fick jag ligga på en sådan där brits på hjul i två timmar för observation. Vid tre-tiden imorse fick jag åka hem och då var utslagen nästan borta och likså frossan och muskelkrampen. Har "träningsvärk" som fasen idag efter alla timmars muskelkramp.

Blev sjukskriven idag men om jag inte fått något strörre återfall innan kvällen så ska jag kunna jobba imorgon. Har kortisontabletter och antihistamin som jag ska äta ett par dagar frammåt. Har hittills fått två små återfall idag, en gång på högerhanden och en gång på kinden, med det har gått bort efter några timmar. Mamma har tvingat mig att sova här hemma i natt om det skulle komma ett stort anfall inatt..

Nu ska jag tillbaka till läkaren på onsdag och sedan bli skickad till allergikliniken i Linköping för vidare utredning.
Men, men i alla fall så lever jag! Det är väl huvudsaken.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Aah. men gumman då! :S Uschi. Vill ge dig en kram!

2008-01-29 @ 07:08:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback