body { background-image: url(sort-tapet.jpg); }

The story om lägenheten

Okej. För er som är intresserade så kanske jag ska berätta lite utförligare om mitt lägenhetsköp.

Har ju fått flera fina kommentarer från er så jag känner att jag vill delge er lite mer.

Efter att ha varit och tittat på flertalet lägenheter med ganska hög standard bestämde jag mig för att byta taktik ( främst efter att ha tittat på en totalt överstylad lägenhet med jacuzzi stor som en pool). Sänkte mina krav och började kolla efter lite billigare lägenheter med lägre standard.  Tanken var att hitta en lägenhet med perfekt läge, planlösning och balkonglänge.


Jag fick upp ögonen för en lägnhet som jag kikat på tidigare på nätet men dissat direkt för att den var för sunkig. Men efter att ha tittat närmre så insåg jag att den kanske ínte var så dum ändå. Och efter en renovering så kunde den bli tipptopp. 

Då hade redan den öppna visningen varit men det fanns ännu bara ett bud, 75' under utgångspris. Så jag kontaktade mäklaren (som jag redan kände lite efter att jag varit på flera av hennes visningar av andra lägenheter) och skulle boka tid för en visning. Det blev lite krångligt att få till eftersom pappa var i US och min karl i lumpen. I alla fall skulle mäklaren på semester nästa vecka och då det visade sig finnas ytterligare en intresserad så kände jag att det vart lite brådis och drog med Morsan och Mercan och kollade på den tid som de andra nya intresserade bokat (gäller att psykla så mycket det går). Min psykning funkade och de tittade bara på lägenheten i ca 2 minuter innan de gav upp och gick hem. 

Lägeheten kändes skitbra och vi bestämde att jag och pappa skulle komma dagen därpå och titta igen. Det gjorde vi och efter att ha tittat igenom allt la vi ett bud under utgångspris men som säljarna meddelat var absolut mingräns. Jag trodde ju inte att den andra budgivaren var så mycket att ränka med eftersom han lagt ett så lågt bud, men när mäklaren ringde honom och meddelade mitt bud så höjde han 5' på en gång (varför kunde han inte då lagt min-budet på en gång för två veckor sedan så hade han ju haft lägeheten nu, idiot). Vi höde i alla fall 10' direkt och han gjorde likadant. Men när vi höjde 10 till dröjde det ett tag innan mäklaren ringde tillbaka. När hon väl gjorde det meddelade hon att han hade lagt sig och att lägenheten var våran!

YES!

Vi åkte direkt till mäklarbyrån och skrev kontrakt. Tillträdesdagen är 1:a april. Det är mycket som behöver göras - närmare en totalrenovering. Badrumen och köket och lite utslaging av garderober fixar snickaren. Golv och tapeter fixar vi själva.

Köket är egentligen inte jättenödvändigt att göra om, men nya vitvaror måste in och då anser jag att man likagärna kan byta rubbet. Så köket är egentligen mitt eget lilla projekt. Jag ska ta fram förslag och priser så att snickaren bara kan smaska upp allt. Så nu sitter jag hemma på kvällarna och leker köks-arkitekt, riktigt roligt.

Vi inte lägga upp några bilder ännu. Kanske möjligen kan presentera planlösningen i kväll.
Men när renoveringen drar igång sen i april och följande månader lovar jag att bjuda på riktigt mycket före och efter bilder!

Vilket projekt ändå. Man fan så mycket roligare än att flytta in i en svindyr lägenhet där allt redan är klart. Då gör jag hellre en renovering efter eget tycke och smak för de pengarna.. 
 
That's the story. Nu får jag bara inte glömma att söka till universitetet i höst. Skulle se snyggt ut att stå med lägenhet och ingen skola!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh fan vad underbart att du ska flytta till Linköping!!! då blir det väl bra mkt närmre till Stockholm väl? eller...? :D Hoppas att livet leker för dig Emmis för det gör det här uppe! Jag har nämligen blivit singel! jihu:D PUSSSS /Tove

2008-02-22 @ 22:27:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback