body { background-image: url(sort-tapet.jpg); }

Svar på fråga om lägenhetköp

Fick en kommentar till ett tidigare inlägg:

Hej!
Brukar läsa här lite då och då. Läste precis om ditt lägenhetsköp, och jag ska också flytta till Linköping om ett par månader. Har dock inte hittat någon lägenhet, undrar därför hur lätt/svårt det var att hitta en fin lägenhet? Gjorde du köpet privat eller har du stått i någon bostadskö? Var omkring ligger priserna? för jag funderar nämligen på att köpa istället för att hyra. Hoppas du svarar, tack på förhand! :)

Svar:
Vad det gäller lägenhetsköp så måste jag först och främst rekommendera hemnet.se, där finns alla lägenheter samlade som just nu ligger ute hos mäklarna, bostadsrätter alltså. Utbudet är inte jättestort och det gäller att hålla sig uppdaterad hela tiden om vad som kommer ut. Sedan gäller det ju att veta vad man vill ha. För en fräsh trea är det runt miljonen som gäller om man vill ha ett sjysst läge i stan. Annars kan man ju göra som jag och gå ner i standard och pris till nästan hälften och renovera upp. Fördelen med att köpa en bostadsrätt istället för att bo i hyresrätt är ju att månadskostnaderna sjunker dramatiskt.

Jag gjorde mitt köp via mäklare och har inte stått i några bostadsköer. Ska man däremot ha en hyresrätt så bör man ställa sej i kö i väldigt god tid, då snackar jag år, för att få ett utbud att välja på.

Mitt tips i korta drag är:
- Ta reda på vad du är ute efter och sätt dina krav
- Håll dig uppdaterad hela tiden och gå på så många visningar som möjligt (om möjlighet finns)
- Räkna på den faktiska månadskostnaden (vad det kommer kosta med räntor på ev lån osv)

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: M

Tack för hjälpen! :)

2008-02-19 @ 21:41:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback