body { background-image: url(sort-tapet.jpg); }

Bilbesiktning

Dålig uppdatering igår. Hade så fullt upp att jag nästan tappade bort mej själv.
Besiktigade en bil för första gången i mitt liv igår. En av företagsbilarna. Det gick både bra och dåligt.

Först var bilfan automat (vilket jag kört ca 1.5 gång i mitt liv) så då fick jag fundera ut hur jag skulle lösa det - men sedan tog jag mig ganska säkert, föutom några små misstag, till bilbesiktningen.  Där var det en gubbe, som kom före me,j som hoppade ur sin bil och gick fram till en liten låda som det stod inchekning på. Så jag gjorde likadant. Man skulle knappa in sitt registreringsnummer och det kunde jag inte utantill så då fick jag gå tillbaka till bilen och skirva upp det på en liten lapp. Sedan tryckte jag in registreringsnummret och då kom det upp att jag inte "hade inställelse-period just nu" och "vi har ingen bokning på ditt registreringsnummer". Fan. Jag hade ju blivit tillsagd att vara där 14.20. Tillslut hittade jag en dörr (kunde ju inte gärna knata in genom de stora portarna som bilarna kör in i, dessutom vet jag inte hur man öppnar dem) som jag kunde använda och gick in med mina vita skor i bilhallen. Där lyckades jag ragga upp en gubbe som kunde hjälpa mej att ta reda på om jag hade någon tid eller inte. Det hade jag. fast efetrsom det var företagsbil så kunde jag inte använda registreringsnummret i ichekningsapparaten utan itsället använda en kod som jag skulle fått på jobbet innan (vilket de antagligen glömt). Aja. Fick gå ut och sätta mej i bilen igen. Sen kom mitt registreringsnummer upp på den stora displayen utanför och meddelade att jag skulle in i port 1. Fan vad smala portarna var då! Men det hade ju åkt in en husbil innan så jag tyckte ju att jag borde komma in med en volvoV70. Men det var jävligt nära backspegeln. Inne i hallen stod en kille som visade vart jag skulle stanna och sedan klev jag ur bilen. Han började greja och satte in en skitgrov dammsugarslang i avgasröret på bilen som han nog glömde han ta bort när han hade besiktigat klart och skulle ut och provköra så hela slangen hängde med ut och dessutom gick av så en stackars liten prao typ fick försöka sätta ihop den igen... Eller det kanske var meningen att den skulle lossna?

I alla fall gick inte bilen igenom besiktingen av en anlendning jag inte förstod - något med förhöjda avgasutsläpp. Och jag fick ett protokoll och sedan kunde jag åka tillbaka. Så sammanfattningsvis gick det ju ganska bra, jag krockade inte, prickade porten och fixade automatlådan. Sen att bilen inte gick igenom själva besiktningen - det är ju inte mitt problem.! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback