body { background-image: url(sort-tapet.jpg); }

Pipparkaka

En sockerbagare här bor i staden, han bakar kakor mest hela dagen...



Jag har bakat. När man är sjuk behöver man lite extra tröst. Den vanliga chookladen och glassen man äter annars täcker liksom inte tröstbehovet! Jag var förbannat sugen på lussebullar, så det tänkte jag gör först. Men det är ju så satans jobbigt när man ska stå och rulla och ha sig - och det är ju ändå bara degen som är god - så jag beslutade mej för att göra pepparkaksdeg istället. Det är ju aslätt och asgott. Trodde jag.

Första problemet var att jag ville ju inte göra så mycket deg - utan liksom bara en liten klutt. Så jag tänkte att jag skulle göra en tredjedel av receptet. Men det är ju skitsvårt. Eller alltså, jag begriper ju att när det står 3 ägg i receptet så ska jag bara ta ett ägg. Och likadant med smöret 300 gram blir 100 gram. Men när det står 2 teskedar i receptet då? Dä äre inte så jävla lätt längre. Och 4 dl socker. Vad fasen blir 4 delat med 3. Inte fan vet jag?! Ingen miniräknare hade jag heller så jag fick uppskatta. Jag råkade uppskatta att en tredjedel av 4 är 2,7. Vid närmare eftertanke så är väl 2 hälften av 4 och alltså borde en tredjedel vara mindre än 2. Försent! Då hade jag redan hävt i 2.7 dl socker i smeten. Jahaop, där blev degen assöt. Men socker är ju gott tänkte jag och fortsatte. Sen skulle man ha i mjöl. Och det var en sjuhelvetes rörande för att få in mjölet i geggan så att det blev en deg. Astrött i armen blev jag innan jag kom på att jag skulle ta fram matberedaren. När jag väll lycktats för över klegget, som såg ut som doggens skit när hon är lös i magen, så startade jag apparaten och.. PANG! Där gick apparaten sönder... Det vara bara att hova tillbaka degen i skålen jag hade den i från början, och börja te å röra igen.

Till slut var degen klar.. Den var inte alls så brun som den skulle vara och den smakade bara socker. Förjävligt helt enkelt. Nästa gång ska jag bara lussebullar för det är tamejfan inte lika krångligt!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback