body { background-image: url(sort-tapet.jpg); }

Matlagning

Jag är nog världens sämsta matlagare. Jag har bestämt mej för att jag vill kunna laga mat så jag har börjat öva.  Det går mindre bra (asdåligt). Är det inte det ena så är det något annat. Igår hade jag glömt om det var snabb-ris eller vanligt ris jag kokade så det var helt ofärdigt när jag skulle äta det (glömde  att man kan kolla efter på förpackningen). Men kycklingen blev god.
Idag skulle det bli lax och potatis. Det blev bara lite för mycket potatis. Ungefär så att det räcker till ett hockeylag. Men det är skitsvårt att tro att man ska bli mätt på de där små pluttarna så jag tog några extra. Ganska många extra såg jag när jag ätit.
Sen har vi det här med att göra iordning, diska och ställa in resterna i kylen. Min kropp tycker att när den har varit duktig och både ätit och lagat mat borde den få ligga i soffan ett tag (tre timmar). Och sen har minnet av disken och maten som står framme liksom tynat bort. Så det bara står där.
Förutom maten har jag blivit ganska pysslig. Jag och mamma har gjort groddar. Man häller massa frön ( våra såg ut som små löss men det finns i olika storlekar) i en burk och sätter en handuk med gummiband över öppningen. Sen får de små fröna bada lite några gånger om dagen tills de blir groddisar. OBS. De får inte simma länge, bara bada och sedan måste vattnet hällas bort. Annars drunknar de. Heter det flera groddar och en grodde, eller en grodd?

Apropå ord så hade vi en lång diskussion på matten om det heter lös eller lyste. Vi kom fram till att det borde vara östgötska och heter lyste på riktigt. Fler östgötska ord vi kom på:
Blör -Blöder
Svir- Svider
Trapp/trappen- Trappa/trappan
Mös - myste
Faijn - fin
Grais - gris
Faejka - fika (blev ett missförtånd mellan mej och sthlms Tove, blir  väldigt likt ordet fejka (?!) ) 





Snart träningsdags (behöver inte ha Tilda på ryggen,
det kommer bli nog så jobbigt ändå med mina obefitliga muskler).

Kommentarer
Postat av: Agnes

Tjosan! Tack för uppiggande kommentar och "krya-på-dig-hälsning" Självklart är det okej att du omnämnde mig i din blogg, det var ju bara roligt! Blev lite chockad och väldigt glad! :) Ha en fin dag! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback